دیدگاه کارشناس رسمی دادگستری چاپ و چاپخانه پیرامون اختلاف بین مراجعه کنندگان و چاپخانه

 با پیشرفت تکنولوژی، صنعت چاپ زمینه زیادی برای گسترش پیدا کرده است. نیاز جامعه به محصولات چاپی احتمالاً هر ماه افراد زیادی را به چاپخانه‌ها نیازمند می‌کند. دستگاه‌های چاپ با تنوع بسیار بالا در حال حاضر علاوه بر چاپ‌های متعدد بر روی انواع کاغذ به چاپ بر روی پلاستیک، سلفون و حتی سفال و چینی ها هم رسیده است.
حتی اگر چاپ را یک هنر ندانیم هم باید از آن به حرفه‌ای یاد کنیم که نیازمند تجربه و تخصص است. بسیاری از افراد فایل ها و یا طرح‌ها را جهت برای چاپ چاپخانه ها می سپارند اما هنگام تحویل کار با اشکالاتی مواجه می‌شوند. تغییر و تداخل رنگ، کیفیت پایین کاغذ و یا سلفون و تغییر سایز سفارشات معمولاً عمده مشکلاتی است که بین مراجعه کنندگان و چاپخانه‌ها بروز می‌کند. کارشناس رسمی دادگستری چاپ و چاپخانه وظیفه بررسی ادعاهای مورد اختلاف در دادگاه‌ها در زمینه های مذکور را بر عهده دارد.
 امروزه چاپ با دستگاه‌های متفاوتی ممکن شده است انواع چاپگرهای دیجیتال، چاپگرهای افست، هلیوگراور، فلسکو، تامپو و دستگاه‌های چاپ بر روی ظروف، چرم، پارچه و غیره صورت می‌گیرد. همه این دستگاه‌ها حین چاپ نیازمند نظارت و دقت هستند. بسیاری از دستگاه‌ها به دلیل اختلالاتی که  هنگام چاپ ممکن است بروز کند، تاثیر زیادی بر محتوا‌های چاپ شده می‌گذارند. در حال حاضر اغلب افراد به دلیل تیراژ پایین چاپ با دستگاه های دیجیتال سر و کار دارند. برای مثال در صورتی که شما نیاز داشته باشید ۵۰۰ عدد پوستر رنگی چاپ کنید، چاپخانه از چاپ دیجیتال استفاده خواهد کرد. در صورتی که موارد چاپ شده توسط چاپخانه بی‌کیفیت باشند و یا دارای تداخل رنگ و کم رنگی و دیگر مشکلات باشند چه باید کرد؟
 معمولا چاپخانه‌ها اگر نخواهند اشتباه در کار خود را بپذیرند، دلیل مشکلات را به طراحی و انتخاب رنگ‌های نامناسب نسبت می‌دهند. کارشناس دادگستری چاپ و چاپخانه در صورت بروز اختلاف بین افراد و چاپخانه وظیفه دارد تا ادعاهای مطرح شده را به صورت تخصصی بررسی نماید با توجه به آشنایی کارشناس رسمی چاپ و چاپخانه با انواع چاپ و همچنین استانداردهای لازم در چاپ مانند استفاده از کاغذ مناسب، طراحی دقیق، جوهر با کیفیت و موارد مشابه نظر خود را در خصوص اشکالات پیش آمده ارائه می‌دهند. و یا برای مثال در نظر بگیرید که چاپخانه مسئول چاپ یک تبلیغ بر روی تعداد بالایی از اجناس یک شرکت است اما به اشتباه چیز دیگری چاپ شود و یا حتی ممکن است در برخی نوشته‌ها و اعداد و ارقام اشتباه کند. در صورتی که چاپخانه چنین مشکلی را از سوی سفارش دهنده بداند و سفارش دهنده نیز منکر ارائه اطلاعات نادرست شود، کارشناس چاپ و چاپخانه ملزم به بررسی لازم در خصوص اشتباهات میزان خسارت و همچنین کیفیت چاپ و ارائه گزارش به دادگاه است.
 و یا شکل شایع دیگری از اختلافات در چاپ بنر‌ها رخ می‌دهد. در خصوص جنس بنر‌ها بسته به نوع سفارش متفاوت است و حتی کیفیت آن نیز با توجه به همین مسئله تعیین می‌شود. بسیاری هنگام تحویل گرفتن سفارشات خود با اشتباهاتی فاحش در چاپ بنر‌ها مواجه می شوند و یا قیمت درخواست شده چندان نسبتی با کیفیت آن کار ندارد.

 از آن‌جا که ممکن است افراد آشنایی چندانی نیز با این موارد نداشته باشند، احتمال دارد چاپخانه‌ها کار‌های بی کیفیت را با هزینه‌های زیادی به مشتریان بفروشند. کارشناس رسمی دادگستری چاپ و چاپخانه در خصوص بروز اختلاف بین مراجعه کنندگان و چاپخانه ها در موارد مختلفی اعم از قیمت چاپ، کیفیت چاپ، تعداد چاپ و یا حتی مشکل در مسائلی که چاپخانه و وظیفه طراحی کار را نیز برعهده داشته باشد می پردازد.
 برای مثال فرض کنید چاپخانه قرارداد چاپ ۱۰ هزار نسخه مقاله را با را با فردی منعقد کند اما نام نویسنده و را در تمام نسخه‌ها به اشتباه چاپ کرده باشد و یا فونت به کار برده در چاپ نا مناسب باشد و یا پوستر و تبلیغ برگزاری همایش خاص، در ساعت و مکان مشخص را چاپ کند اما چند هزار مورد چاپ شده از نظر سفارش دهنده اشتباه باشد مثلا تاریخ نادرست باشد. معمولا همین موراد ساده باعث بروز اختلاف می‌شود که کارشناس رسمی چاپ و چاپخانه موارد مذکور را بررسی می‌نماید.